Frøys verdier: Fra ord til handling

forsidebilde frøy

I Frøy er verdiene mer enn fine ord og formuleringer – de er styringsverktøy i både store beslutninger og små handlinger i hverdagen. Derfor startet Frøy sommeren 2024 et omfattende arbeid for å oppdatere og forankre verdigrunnlaget sitt i hele organisasjonen.

– Prosessen begynte med en verdikartlegging, der nærmere 600 medarbeidere deltok. Gjennom et testverktøy svarte de på spørsmål om hvilke verdier de selv står for, hvilke de opplever mest av i Frøy, og hvilke de mener blir viktige fremover. Dataene ble samlet inn og dannet grunnlaget for videre arbeid med nye verdier, forteller Anders Skaare, Head of Talent og ansvarlig for kultur og for å følge opp arbeidet med nye verdier i Frøy.

Neste steg var å møte folka der de er – på sjøen og på land. Gjennom workshops med over 100 medarbeidere fikk Frøy innspill på hva verdiene faktisk betyr i praksis. Det ble tydelig at det ikke var behov for en ny kursendring – tvert imot opplevde mange at de eksisterende verdiene allerede var godt forankret i hverdagen. 

– Gjennom både svarene og diskusjonene kom verdier som kvalitet, samarbeid, ansvar, effektivitet og erfaring tydelig frem. Avhengigheten av hverandre og lagarbeid ble særlig løftet frem i workshopene, sammen med viktigheten av å ta ansvar – både individuelt og kollektivt, sier Anders og legger til:

– De nye verdiene markerer ingen revolusjon, men en tydeligere forpliktelse: Å gå fra ord til handling. Verdiene har både et internt og eksternt perspektiv, og skal prege hele Frøy – fra rekruttering og ledelse til kundedialog og employer branding. Jeg ser frem til at hele organisasjonen jobber aktivt med å gjøre vårt verdigrunnlag synlig og levende – både overfor kunder og fremtidige medarbeidere.

Nå står implementering av verdiene i hele organisasjonen for tur. Målet er klart: Verdiene skal ikke bare snakkes om – de skal etterleves. Hver dag. Hele året. På alle treffpunkter.

Frøys nye verdigrunnlag:

Trygghet i fokus

  • Vi søker beste praksis i alt vi gjør og tar ansvar for egen utvikling​
  • Vi etterlever HMS- og kvalitetsrutiner​
  • Vi tar ansvar for folkene, fisken og samfunnet

Kvalitet i alle ledd

  • Vi er en pålitelig leverandør og leverer kvalitet i alle ledd​
  • Sammen jobber vi mer effektivt og skaper bedre resultater​
  • Vi ser muligheter for vekst for selskapet og næringen

Sterkere sammen

  • Vi setter kundens behov i sentrum​
  • Vi deler informasjon og snakker godt sammen​
  • Vi ser verdien av inkludering og mangfold