Kom på innsiden av verdens største brønnbåt

Nå har brønnbåten Gåsø Høvding, som flere har omtalt som verdens største, kommet til Norge. De neste dagene skal båten gjennomgå tekniske kontroller før den blir overlevert fra Frøy til Lerøy Midt.

Den nye brønnbåten er 83,2 meter lang og hele 30,9 meter bred. Det imponerende formatet er nytt og innovativt i brønnbåtnæringen. Selv om båten er bygget i Tyrkia, står det mange norske leverandører bak byggingen. 

– Vi er stolte av å bidra til verdiskaping i distriktene. Den siste måneden har vi levert tre nye båter. To er bygd på norske verft, mens det på Gåsø Høvding har vært med flere norske underleverandører, forteller Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i Frøy. 

Wigdahl legger til at alle selskapene har hatt et godt samarbeid med Frøy om det innovative brønnbåtprosjektet over lang tid. 

– En mektig og flott båt 

Daglig leder i Lerøy Midt, Harald Larssen, fikk sett seg omkring om bord i båten da den lå til kai i Kristiansund. Han likte det han fikk se, en mektig og flott båt, som er spesialbygd for Lerøy Midt.

– Dette har vi ventet på, og vi er veldig spente på å se den i drift. Førsteinntrykket er bra, og vi gleder oss til å ta i bruk båten, sier Larssen.

Larssen forteller at Gåsø Høvding allerede søndag starter jobben med å frakte slaktefisk. Båten har et samlet brønnvolum på hele 7.500 kubikkmeter. Brønnbåten er utrustet med undertrykkssortering og uttak av alle typer rensefisk, ferskvannsbehandling med gjenbruk, 12-linjers hydrolicer og et avansert og automatisert hygienesystem.

– Det blir spennende å få tatt den i bruk, sier Larssen om båten som kan laste mer enn 1.000 tonn fisk i timen, noe som gjør den miljøvennlig og økonomisk, fordi den kan behandle og frakte mer fisk på mindre seilingstid.

Bygd for positiv fiskevelferd

Den høye lastekapasiteten bidrar positivt til fiskevelferd, fordi operasjoner kan gjennomføres raskere og utsetter fisken for mindre stress.

– Det store dekksarealet gjør båten til en optimal, fleksibel og trygg arbeidsplattform. Alt er lagt til rette for best mulig og skånsom behandling av fisken, avslutter Wigdahl.