Se bildene fra den spektakulære hevingen av en 160 tonns fiskebåt

Folk tenker ofte havbruk når de hører Frøy, men selskapet driver med mye mer enn det. I begynnelsen av oktober deltok frøybåtene «Frøy Stadt», «Frøy Harvest» og «Safir» i bergingen av fiskebåten «Christina G» i Måløy.

Frøy Vest hadde regien på hevingen av fiskebåten «Christina G» etter at den gikk ned ved kai i Måløy.

– Forliset kunne endt med katastrofe, ettersom det var folk om bord da båten begynte å gå ned, men det gikk heldigvis bra, forteller John Sindre Kragset, teknisk inspektør i Frøy. John Sindre var bergingsleder i den vellykkede operasjonen. Etter båtbergingen har han og resten av teamet fått bare gode tilbakemeldinger. Eieren av fiskebåten, Morten Glesnes, er en av de som var meget fornøyd med operasjonen.

– Vi er veldig godt fornøyd med den utførte jobben. Alt gikk etter planen. Kan ikke sette fingeren på noe. All honnør til arbeidsgjengen. I tillegg til en fantastisk jobb, som var det kjekke folk. Disse anbefaler jeg gjerne videre, sier Glesnes, som tror «Christina G» vil være i drift igjen om et års tid.

Bak den fantastiske jobben ligger nøye forberedelser, og dyktige folk. John Sindre forteller om en grundig og godt planlagt jobb i forbindelse med hevingen. For det er ikke bare å gå rett på hevingen. Forarbeidet er omfattende.

En betydelig jobb

– Alt starter med å studere tegningene av båten, og deretter legger vi en plan, forteller John Sindre.

Det første teamet gjorde var å forhindre at det ble utslipp av diesel og hydraulikkolje.

– Miljøet har førsteprioritet, og er det første vi tar hensyn til. I den forbindelse dykket vi ned og stengte alt av åpninger og ventiler slik at ikke noe skulle komme ut, sier bergingslederen.

Etter dette ble alt av dører, ventiler og luker ellers på båten stengt. Og gjenstander som kunne skade personell under heving av båten ble fjernet. Først når alt dette var gjort kunne jobben med å tenke på selve hevingen av båten starte.

– Da ser vi på tegningene på hvor vi kan skape oppdrift. På denne båten var det tre store lasterom på til sammen 86 kubikk. Det ville gi oss 86 tonn med oppdrift om vi fylte dem med luft, forklarer John Sindre.

Måten det ble gjort på her, var at teamet modifiserte lasteromsluken med ventiler, slanger og rør. Først monterte de et rør som gikk til bunnen av lasterommet og opp i friluft. Ventilen på toppen av luken ble satt trykk på, og på den måten ble vannet i lasterommet tvunget ut av båten – mens den fortsatt lå under vann. Etter dette startet jobben med å finne festepunkt til kjettingene.

Moderne teknologi

Det som skiller Frøy fra de fleste andre selskap som driver med berging av båter er utstyret, og at de ved hjelp av dette, og lang erfaring, kan utføre jobben til en lavere pris enn konkurrentene.

– Alternativet hadde vært å få inn ei flytekran, men det hadde blitt dyrt. Det er nok mange som driver med dette, men jeg tror ikke det er mange som gjør det som oss, med tre servicebåter til å hjelp, forteller John Sindre.

– På hevingsdagen hadde vi 17 mann i aksjon, inkludert tre servicebåter, dykkerteam og bergingsleder. De tre båtene som ble brukt i oppdraget var «Frøy Harvest», «Frøy Stadt» og «Safir», forteller John Sindre.

«Frøy Harvest» har alt av moderne utstyr, blant annet dynamisk posisjonering. Dette bidrar til at båten ligger stabilt på samme plass, mens arbeidet går sin gang. Med to vinsjer på 20 og 60 tonn, i tillegg til kraner, er båten skapt for hevingsarbeid. «Frøy Stadt» er den nyeste av båtene, og er fra 2019. Den kan kjøre på ren batteridrift i opp til åtte timer, avhengig av hvilket arbeid som utføres. Den tredje båten som var med på hevingsoppdraget var «Safir», som er bygd i 2017.

Etter båtbergingen har John Sindre og resten av teamet fått bare gode tilbakemeldinger. Eieren av fiskebåten, Morten Glesnes, er en av de som var meget fornøyd med operasjonen.

– Vi er veldig fornøyd med den utførte jobben. Alt gikk etter planen. Kan ikke sette fingeren på noe. All honnør til arbeidsgjengen. I tillegg til en fantastisk jobb, som var det kjekke folk. Disse anbefaler jeg gjerne videre, sier Glesnes, som tror «Christina G» vil være i drift igjen om et års tid.